Karin Lehmann
«Special Guests”, Installation at StudioK3,

27 May 2020 - 13 June 2020, Zentralwäscherei

Text by Sandi Paucic

(scroll down for german)
When we asked the Bernese artist Karin Lehmann to take on the solo position in the first 'real' StudioK3 exhibition in our new space, she agreed, despite the short-term nature of the project, on condition that she would be able to produce entirely new works. She thus took our concept of presenting works 'Fresh from the studio' literally. In the past 2-3 weeks Karin Lehmann has been experimenting and creating such new works that they have not even found their final titles as independent objects - so for the time being they are having a rendezvous as a room installation under the title 'Special Guests'.

Inspired by the industrial clock on the exhibition space wall, Karin Lehmann took up the theme of clock hands and created 12 sculptural works in metal, which represent static pairs of hands. As is usually the case in her work, the artist is an explorer of material and substance, placing them in unexpected contexts in terms of form and content. Karin Lehmann's hands counteract the time measuring function of the real clock with which they have to share the wall. Which time is valid now? Who wants to know and understand that! Sometimes hands simply look like faces: laughing, crying, thinking...

On the floor is a 2-meter-long folding meter of highly conductive copper as a sculptural work: 2 meters? What a significant number! It is 2 meters that have just thrown our entire social life over the edge and banished even the harmless vernissage kiss into the world of forbidden desires! Will we one day want to set a sculptural monument to the 2 Corona-Meters?

And then there's 'Dr Dinni u dr Dussi' with their hairstyles far from hairdressers - strange guests of an art exhibition, whose maximum number of guests is based on square metre calculations of health authorities - and who no longer follow the rules of the fire police, which until recently were categorically valid! Which of the two guests is more comfortable? The one in the exhibition room or maybe the one "outside the emergency exit door?" 

Karin Lehmann: "Recently, I have been working exclusively with recyclable (or compostable) material in my artistic practice. I don't want to have to put anything I produce into incineration or building rubble, but rather feed it back into the cycle. Produce recyclable materials and not waste! Or at least be able to reuse things, like the two plant containers." 

CV Karin Lehmann
(*1981, Bern), lives and works in Bern. After training as a ceramist, Karin Lehmann completed a Bachelor and Master's degree in Fine Arts and Contemporary Arts Practice at the Bern University of the Arts. Solo exhibitions: Centre Pasquart Biel, FAK14 Münster, Seventeen Gallery London and group exhibitions:
Kunstmuseum Olten, Kunstraum Riehen, akku Emmenbrücke, Body & Soul Geneva, Dallas Biennial, and others
www.karinlehmann.ch 
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DEUTSCH

Text von Sandi Paucic
Als wir die Berner Künstlerin Karin Lehmann angefragt haben, die Soloposition in der ersten ‘realen’ StudioK3-Ausstellung in unserem neuen Raum zu bestreiten, sagte sie trotz der Kurzfristigkeit zu unter der Bedingung, ganz neue Werke produzieren zu können. Damit nahm sie unser Konzept, in erster Linie Werke ‘Frisch aus dem Atelier’ zu präsentieren wörtlich. In den vergangenen 2-3 Wochen experimentierte Karin Lehmann und schuf solch neue Arbeiten, dass sie als selbständige Objekte noch nicht mal zu ihren finalen Titeln gefunden haben – so geben sie sich vorläufig unter dem Titel ‘Special Guests’ ein Stelldichein als Rauminstallation.

Inspiriert von der Industrieuhr an der Ausstellungswand griff Karin Lehmann das Thema der Uhrzeiger auf und schuf 12 plastische Arbeiten in Metall, welche statische Zeigerpaare darstellen. Wie meist in ihrem Werk ist die Künstlerin Erforscherin des Werkstoffs und Materials, dass sie formal und inhaltlich in unerwartete Kontexte stellt. Karin Lehmanns Zeiger konterkarieren die Zeitmessfunktion der echten Uhr, mit der sie sich die Wand teilen müssen. Welche Zeit gilt nun? Wer will das schon wissen und verstehen wollen! Manchmal sehen Zeiger auch einfach Gesichtern ähnlich: Lachenden, weinenden, nachdenklichen…

Am Boden liegt als plastische Arbeit ein 2 Meter langer Klappmeter aus hochleitendem Kupfer: 2 Meter? Was für eine bedeutungsschwere Zahl! Es sind 2 Meter, die gerade unser ganzes soziales Leben über den Haufen geworfen und selbst das harmlose Vernissage-Küsschen in die Welt der verbotenen Sehnsüchte verbannt haben! Werden wir den 2 Corona-Metern dereinst ein skulpturales Denkmal setzen wollen?

Und dann sind da noch ‘Dr Dinni u dr Dussi’ mit ihren coiffeur-fernen Pflanzenfrisuren – sonderbare Gäste einer Kunstausstellung, deren maximal zugelassene Gästezahl auf Quadratmeterkalkulationen von Gesundheitsbehörden beruht – und nicht mehr den bis vor kurzem kategorisch geltenden Regeln der Feuerpolizei folgt! Welchem der beiden Gäste ist wohl dabei wohler? Demjenigen im Ausstellungsraum oder vielleicht doch jenem «draussen vor der Notausgangstür?» Sandi Paucic

Karin Lehmann: «Ich arbeite neuerdings in meiner künstlerischen Praxis ausschliesslich mit recyklierbarem (oder kompostierbarem) Material. Nichts von dem, was ich produziere, möchte ich in die Verbrennung oder in den Bauschutt geben müssen, sondern es wieder in den Kreislauf einspeisen. Wertstoffe und nicht Abfall produzieren! Oder die Dinge zumindest wiederverwenden können, wie die beiden Pflanzenbehälter.»


CV Karin Lehmann
(*1981, Bern), lebt und arbeitet in Bern. Nach der Ausbildung zur Keramikerin absolvierte Karin Lehmann Bachelor und Master an der Hochschule der Künste Bern in Fine Arts und Contemporary Arts Practice. Einzelausstellungen: Centre Pasquart Biel, FAK14 Münster, Seventeen Gallery London und Gruppenausstellungen:
Kunstmuseum Olten, Kunstraum Riehen, akku Emmenbrücke, Body & Soul Genf, Dallas Biennial, u. a.

www.karinlehmann.ch